Niestety, pomimo obowiązku rejestracji przebiegu pojazdów przez stacje kontroli, sprzedawcy w dalszym ciągu oszukują kupujących przekręcając liczniki. Wspominaliśmy już, jak rozpoznać przebieg auta po wyeksploatowanych elementach kabiny pasażerskiej (http://bit.ly/2q0JGnE), jednak mało kto wie, że przebieg oszacować można również na podstawie historii podzespołów samochodu.

18155978_1962761140620317_2058390030853955364_o

Dla przykładu, niektóre pamięci fabrycznego audio odnotowują informacje o usterkach sprzętu, które skorelowane są z przebiegiem pojazdu. Stacyjka powie nam, ile razy uruchamiany był pojazd. Niektóre sterowniki silnika i skrzyni biegów zawierają takie informacje, jak: dolewka oleju, jego wymiana, podłączenia do urządzeń diagnostycznych, a nawet kopie przebiegu samochodu. Sterowniki poduszek powietrznych powiedzą, czy w przeszłości uruchamiane były airbagi. Z układu kontroli spalin dowiemy się, kiedy należy wymienić filtr cząstek stałych, a ze sterownika pompy hamulcowej uzyskamy dane dotyczące każdego dotknięcia pedału. Według badań przeciętna ilość hamowania wynosi 2x na każdy kilometr. Dzieląc więc rezultat ze sterownika uzyskamy orientacyjny przebieg pojazdu.

W przypadku aut zakupionych w kraju, informacje z podzespołów odczytać można w ASO, pod warunkiem, że właściciel regularnie serwisował samochód. Jeśli tego nie robił, o pomoc można zwrócić się do serwisu specjalizującego się w naprawie elektroniki samochodowej.

Mariusz

źródło: Doradca ProfiAuto