Parlament Europejski przyjął Pakiet Kompromisowy Rozporządzenia o Homologacji Typu Pojazdu w trakcie dzisiejszej sesji plenarnej w Strasburgu. Oznacza to, że Parlament opowiedział się za utrzymaniem złącza OBD jako obowiązkowego wyposażenia nowo produkowanych samochodów!

obdiistarter5-324

Odpowiednie zapisy w porę zostały dodane do projektu unijnego rozporządzenia, które 19 kwietnia zostało przyjęte przez Parlament Europejski. To znakomita wiadomość dla wszystkich warsztatów samochodowych oraz kierowców.

Serdecznie gratulujemy wszystkim, którzy za pośrednictwem portali Grupy MotoFocus podpisali petycję o utrzymanie złącza OBD. W zaledwie 11 dni udało się uzbierać ponad 6 000 podpisów, które zostały przekazane Członkom Parlamentu Europejskiego przez Prezesa Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Nasi Czytelnicy udowodnili, że los rynku motoryzacyjnego nie jest im obojętny!

– SDCM bardzo dziękuje wszystkim, którzy zaangażowali się aktywnie i podpisali się pod petycją za utrzymaniem złącza OBD. Przyjęcie rozporządzenia przez Parlament traktujemy jako ogromny sukces. Jest to wspólne zwycięstwo całego niezależnego rynku motoryzacyjnego –  wszystkich, którzy włączyli się w postulowanie poprawek do projektu, w tym przedsiębiorców, mechaników i innych osób, które wspierały działania aftermarketu. – powiedział Alfred Franke, prezes SDCM.

Tuż przed rozpoczęciem głosowania, poseł-sprawozdawca Daniel Dalton (ECR/UK) wskazał na sprawiedliwy dla całego rynku motoryzacyjnego kształt przepisów:

– Jestem zadowolony z osiągnięcia ulepszonego dostępu do informacji producentów pojazdów dla warsztatów niezależnych. Stanie się to z korzyścią dla klienta i uczyni rynek silniejszym. – powiedział Daniel Dalton.

Przyjęty tekst rozporządzenia zawiera doprecyzowania w zakresie dostępu do informacji o naprawach i utrzymaniu pojazdu (RMI – Repair and Maintenance Information). Wśród zapisów szczególnie ważnych dla rynku motoryzacyjnego znalazły się tam m.in.:

  • możliwość ciągłej łączności z informacjami zawartymi w pojeździe za pomocą złącza diagnostycznego: zarówno gdy pojazd znajduje się na postoju jak i w czasie ruchu pojazdu (wyłącznie odczyt – np. popularne wtyczki OBD umożliwiające zdalne zczytywanie błędów i parametrów jazdy),
  • informacje niezbędne dla przygotowania pojazdu do okresowej kontroli
    zostały zaliczone do RMI, gdyż wielu klientów dokonuje wizyty w
    warsztacie przed dokonaniem badania okresowego,
  • również informacje o sposobie naprawy oraz identyfikacja części zamiennych
    będzie mogła być otrzymana w cyfrowo przetwarzalnej formie

Złącze OBD jest bezpieczne

Głosowanie, które odbyło się w Parlamencie Europejskim należy uznać za finalne. W najbliższym czasie tekst rozporządzenia, już z pominięciem debaty, powinien jeszcze zostać zatwierdzony w głosowaniu przez Radę Ministrów.

źródło: motofocus.pl