Bosch i Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) zawarły umowę o długoterminowej współpracy strategicznej. Partnerzy wspólnie określą specyfikację dla ogniw akumulatorowych o wysokiej mocy. Następnie CATL zaprojektuje, opracuje i wyprodukuje te ogniwa zgodnie z wymaganiami Bosch.

Ogniwa mają być stosowane w 48-woltowym akumulatorze opracowanym przez Boscha. Akumulator ten jest podstawowym elementem 48-woltowych hybrydowych układów napędowych, które ze względu na efektywność ​​nabierają coraz większego znaczenia na całym świecie. Przystępując do tego aliansu Bosch zapewnia sobie również długoterminowe dostawy ogniw akumulatorowych.

Musimy rozumieć ogniwa akumulatorowe, ale nie musimy ich wytwarzać sami – mówi dr Stefan Hartung, członek zarządu Bosch i przewodniczący sektora biznesowego Mobility Solutions. Wraz z CATL pozyskaliśmy jako partnera uznanego specjalistę od ogniw do akumulatorów litowo-jonowych. W połączeniu z naszą wiedzą dotyczącą systemów i doświadczeniem w zakresie zarządzania akumulatorami umocnimy silną pozycję na rynku akumulatorów 48 V – dodaje Hartung.

CATL jest producentem akumulatorów. Obecnie buduje fabrykę akumulatorów w Erfurcie w Niemczech. Dla Bosch ten sojusz to kolejny krok na drodze do uzyskania silnej pozycji na rynku elektromobilności. Akumulator 48 V należy do portfolio Bosch w zakresie systemów 48-woltowych, obok takich elementów jak przetworniki napięcia stałego DC/DC i maszyny elektryczne.

Wykorzystując tę technologię Bosch dąży do przygotowania wszystkich segmentów pojazdów do przyszłych wymagań w zakresie emisji i oferuje przystępną cenowo hybrydyzację. 48-woltowa instalacja wspomaga silnik spalinowy za pomocą silnika elektrycznego. Silnik ten jest zasilany z akumulatora 48 V, który z kolei jest ładowany poprzez odzyskiwanie energii w trakcie hamowania. W ten sposób można uzyskać zmniejszenie zużycia paliwa do 15 procent.

Jeśli chcemy poprawić efektywność, nie możemy już pozwolić, aby niewykorzystana energia hamowania ulatniała się. Ta 48-woltowa hybrydyzacja z pewnością będzie w przyszłości minimalnym standardem na rynku motoryzacyjnym – mówi Hartung.

Rynek 48-woltowych rozwiązań rośnie na całym świecie. Bosch spodziewa się, że do 2025 roku prawie 20 procent nowych samochodów sprzedawanych rocznie na świecie będzie miało 48-woltowy system i odpowiedni akumulator. Zapotrzebowanie na systemy 48-woltowe rośnie, szczególnie w Europie i w Chinach.

Produkcja pierwszej generacji 48-woltowego akumulatora rozpoczęła się już pod koniec ubiegłego roku w fabryce Bosch w Wuxi w Chinach. Cechą charakterystyczną najnowszej wersji tego produktu jest kompaktowa budowa i pasywne chłodzenie. Oznacza to, że producenci samochodów mogą łatwo integrować akumulator w swoich modelach samochodów i nie potrzebują żadnych drogich agregatów chłodzących. Ponadto mogą zrezygnować z długich i kosztownych własnych prac projektowych.

Jesteśmy przekonani, że nasz 48-woltowy akumulator osiągnie wiodącą pozycję na rynku i sprawi, że 48-woltowe hybrydy staną się dostępne cenowo na rynku masowym – mówi Hartung.

Firma planuje zwiększyć sprzedaż w tym obszarze do 2025 roku ponad dziesięciokrotnie, do pięciu miliardów euro. Elektryczne komponenty układu napędowego Bosch są już obecne w ponad milionie pojazdów na całym świecie. Dostawca technologii i usług zrealizował projekty zespołów napędowych już dla 50 platform pojazdów elektrycznych.

Technikę Bosch można znaleźć w praktycznie każdej klasie pojazdów, od elektrycznych wózków dziecięcych, poprzez rowery i skutery, po samochody osobowe i pojazdy użytkowe. Kompetencje firmy rozciągają się zatem na cały ekosystem e-mobilności. Bosch współpracuje z różnymi producentami samochodów, aby zapewnić kierowcom pojazdów elektrycznych dostęp, za pomocą aplikacji, do około 40 000 punktów ładowania w ośmiu krajach europejskich.